środa, 22 stycznia 2014

CIASTO PIJAK






To jedno z ciast, które nigdy nie zawodzi i zawsze się udaje. Do tego idealnie się kroi i ładnie się prezentuje na stole. Smak można lekko modyfikować za pomocą różnych rodzajów alkoholi. Kiedyś spotkałam się z tym ciastem w wydaniu z masą kokosową, ale u mnie w domu od lat funkcjonuje przepis z masą budyniową. Różnica była znaczna, bo w wersji kokosowej masa była mocno spirytusowa, natomiast w mojej wersji lekki posmak alkoholu wyczuwalny jest tylko w biszkoptach. 

CIASTO PIJAK:
blaszka 23x27cm

ciasto:

  • 4 jajka
  • 1 szkl cukru
  • 1 i 1/2 szkl mąki pszennej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/2 szkl suchego maku
Białka ubijamy na sztywną pianę, dodając na koniec cukier. Następnie lekko miksując dodajemy żółtka. Mąkę mieszamy z proszkiem do pieczenia i makiem, a następnie dodajemy do masy jajecznej i lekko mieszamy rózgą lub łyżką, do połączenia się składników.
Dno blaszki wykładamy papierem do pieczenia i na tak przygotowaną wylewamy ciasto. Pieczemy w nagrzanym do 160 st C piekarniku przez 30 -35min. Po upieczeniu studzimy przy uchylonych drzwiczkach piekarnika.

masa budyniowa:
  • 2 budynie śmietankowe
  • 2 szkl mleka
  • 1/4 szkl cukru
  • 2/3 kostki masła
Gotujemy budyń według standardowego przepisu, zmniejszając jedynie ilość mleka do dwóch szklanek. Po ostudzeniu ucieramy budyń z masłem na gładką, aksamitną masę, którą wylewamy na wystudzone ciasto.

dodatkowo:
  • około 1/2 paczki okrągłych biszkoptów
  • 1/5 szkl chłodnej przegotowanej wody
  • 25ml likieru amaretto
  • 1/2 kostki margaryny dobrej jakości
  • 4 łyżki gorzkiego kakao
  • 3 łyżki cukru
  • 1 łyżka wody
  • wiórki z białej czekolady
Na wcześniej przygotowane ciasto z masą budyniową wykładamy jeden obok drugiego biszkopty, które wcześniej zanurzamy w wodzie z likierem.
Margarynę, cukier i kakao lekko podgrzewamy, aby powstała gładka, dość gęsta polewa. Na koniec dodajemy łyżkę wody, co sprawi, że polewa będzie błyszcząca.
Biszkopty polewamy polewą czekoladową i posypujemy obficie wiórkami białej czekolady.





16 komentarzy:

  1. Wygląda cudownie! Uwielbiam to ciasto, jest takie wilgotne ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. pyszniutkie :) ja pijaka znam w troszkę innej wersji ale to mi się chyba nawet bardziej podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jedno z moich ulubionych ciast! Piękne zdjęcia! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nazwa fajna. Nigdy jeszcze ciasta z masą budyniową nie robiłam, może w koncu się odważę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Pysznie wygląda i na pewno też tak smakuje.

    OdpowiedzUsuń
  6. Moja babcia robiła podobne, ale tak je nasączała, że już po jednym kawałku kręciło się w głowie :))

    OdpowiedzUsuń
  7. Nowa (inna) wersja pijaka.Moje dziewczyny uwielbiają.

    OdpowiedzUsuń
  8. U mnie to "pijany Jaś" :) uwielbiam to ciacho!

    OdpowiedzUsuń
  9. Mało likieru na tą nazwę przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. pięknie się prezentuje a zdjęcie pierwsza klasa!

    OdpowiedzUsuń
  11. Jest wspaniałe, pewnie nie skończyłabym na jednym kawałku :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Fotki jak zwykle obłędne ! i ciacho też oczywiście genialnie wygląda

    OdpowiedzUsuń
  13. Wspaniałe i jaki ładny wysoki biszkopt. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Już sama nazwa wywołuje u mnie wieeeelki uśmiech :D Intryguje mnie to ciacho :)

    OdpowiedzUsuń