czwartek, 11 czerwca 2015

CHLEB WIELOZIARNISTY




Jeden z lepszych chlebów jakie w życiu jadłam. Choć jest upieczony z mąki pszennej to do złudzenia przypomina chleb razowy. Niezbyt puszysty, ale i niezbyt zbity. Ładnie wyrośnięty, ze złotą, chrupiącą skórką. No i co najważniejsze -zawiera mnóstwo ziaren.

CHLEB WIELOZIARNISTY:
forma keksówka

  • 500g mąki pszennej
  • 1/2 szkl otrębów pszennych
  • 4 łyżki ziaren słonecznika
  • 4 łyżki ziaren dyni
  • 3 łyżki ziaren siemienia lnianego (użyłam pół na pół klasyczne i złote)
  • 1 łyżeczka ziaren czarnuszki
  • 1/2 łyżeczki mielonego lnu
  • 1 łyżka soli
  • 200ml zakwasu na chleb
  • 12g świeżych drożdży 
  • 500ml letniej wody
Wszystkie suche składniki mieszamy ze sobą w sporej misce. Następnie dodajemy zakwas. W osobnym naczyniu mieszamy letnią wodę z drożdżami i wlewamy ją do miski z resztą składników. Mieszamy za pomocą łyżki, aby składniki się połączyły w dość luźne ciasto.
Miskę ustawiamy w ciepłym miejscu, aby ciasto podwoiło swoją objętość. Ja zazwyczaj wstawiam ciasto do piekarnika, który nagrzewam do temp. 50st.C i, który następnie wyłączam. Ten sposób sprawdza się doskonale przy wszystkich drożdżowo - chlebowych wypiekach. Po około 30min wyjmujemy ciasto i przekładamy je do formy keksowej wyłożonej papierem do pieczenia. W tym czasie włączamy ponownie piekarnik nagrzewając go do temp. 200st.C i w tak nagrzanym pieczemy chleb przez 50 min. Po upieczeniu wyjmujemy go z piekarnika i wykładamy na kratkę kuchenną do całkowitego wystudzenia.





inspiracja

4 komentarze:

  1. Aż zapachniało tym chlebkiem. Mój żytni, co prawda, właśnie rośnie, by za parą godzin się upiec, a Twój wpis uświadomił mi że nie dodałam żadnych ziaren!

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękny chleb i bardzo zdrowy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniały! Ja też dziś piekę chleb, ale bez ziarenek, bo mi się skończyły ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. wyrósł wspaniale! :) pyszny bochen.

    OdpowiedzUsuń