wtorek, 25 lutego 2014

TWARÓG DOMOWY




Był już przepis na domowy chleb, na domową wędlinę, a teraz nadszedł czas na domowy twaróg. Przepis i wykonanie banalnie proste, a smak genialny. Jedyny problem, to kupienie świeżego wiejskiego mleka, z którego litra otrzymujemy około 100g serka.

DOMOWY TWARÓG:

  • 1 litr świeżego mleka (wiejskie od krowy)
  • gaza
Mleko wlewamy do naczynia, może to być np. słoik i odstawiamy na około 2 dni, aby się zsiadło. 
Kiedy mleko jest już kwaśne,  przelewamy je do rondelka z grubym dnem i podgrzewamy na średnim ogniu raz na jakiś czas mieszając. Cała nasza praca polega jedynie na tym, aby nie dopuścić do zagotowania, ani też wrzenia mleka. Po jakimś czasie zacznie się oddzielać serwatka i tworzyć niewielkie grudki sera. Trwa to około 15 -20min. Jeśli nasze mleko konsystencją przypomina popularny serek wiejski, rondelek zdejmujemy z ognia i przelewamy nasz ser przez sito wyłożone gazą. Zawinięty ciasno w gazę ser pozostawiamy do ostygnięcia i odcieknięcia. Zimny przechowujemy w lodówce. Ja przygotowując swój serek dodatkowo obciążyłam go, aby lepiej odciekł, ale według mnie był to błąd, bo wyszedł trochę za suchy i kruszył się. Jeśli więc lubicie, jak ja twaróg wilgotny, który łatwo kroić na kanapki, nie polecam obciążania, a jedynie pozostawienie zawiniętego w gazę sera na sicie. 



6 komentarzy:

  1. taki jest najlepszy na śniadanie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. bomba! nigdy nie robiłam, muszę to nadrobić:D

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś próbowałam zrobić, ale mi nie wyszło. Cudowny ten twaróg, swojski najlepszy z miodem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Smak dzieciństwa. Uwielbiałam ten serek robiony z mleka butelkowego dostarczanego pod drzwi...

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety nie mam dostępu do mleka od krowy, ale kiedyś moja prababcia robiła taki serek, ech, jakie to były piękne czasy :)

    OdpowiedzUsuń